Logotyp: Min myndighetspost

Meny

Teknisk hjälp

På denna sida hittar du information om hur du kan lösa eventuella problem som gör att du kan inte kan använda Min myndighetspost.

Information om webbläsare

För att vara säker på att våra tjänster fungerar som vanligt råder vid dig att använda någon av följande webbläsare.

  • Google Chrome
  • Microsoft Edge
  • Mozilla Firefox
  • Safari

Om det uppstår problem med att öppna PDF-bilagor i Google-appen för iOS-enheter så rekommenderar vi att istället prova någon av webbläsarna ovan.

Lösningsåtgärd - problem med signering

Vissa användare kan uppleva problem med att signera åtgärder i brevlådan. Felet uppstår oavsett vilken typ av e-legitimation som används. Efter att signeringskoden angetts så visas en vit sida men inget mera händer. Efter cirka 5 minuter kommer ett felmeddelande.

Vi har kunnat isolera felet till en särskild router av märket Sagemcom och vi undersöker hur vi kan lösa problemet.

Steg 1 - lösningsåtgärd

Prova att ansluta till internet utan routern. T.ex. genom internetdelning i din telefon.


Lösningsåtgärd - felmeddelandet felaktigt anrop

Om det uppstår ett problem med att logga in i Min myndighetspost eller när du ska öppna en bifogad fil kan du få felmeddelandet "Felaktigt anrop". Detta kan bero på olika faktorer och på denna sida kan du läsa mer om tre steg som du kan ta hjälp av för att lösa problemet.

Steg 1 - lösningsåtgärd

  • Rensa all tidigare historik och kakor (cookies) i din webbläsare. När du rensat historiken så se till att du står på någon annan sida än just Min myndighetspost.
  • Byt till en annan webbläsare
  • Logga in på en annan enhet
  • Slå av wifi om du är ansluten till det och använd ett mobilt nät.

Steg 2 - lösningsåtgärd

Detta felmeddelande kan visas om din webbläsare inte kunde skapa en säker cookie, eller inte kunde komma åt den cookie som behövdes för att godkänna din inloggning. Detta kan vara orsakat av webbläsartillägg som blockerar annonser och skript, men det kan även vara själva webbläsaren som inte har tillåtelse att använda cookies.

För att åtgärda detta problem, testa att följa nedan steg för den webbläsare du använder.

Webbläsaren Chrome

  1. Öppna Chromes Inställningar.
  2. Skrolla längst ned och klicka på Avancerat.
  3. I avsnittet Sekretess och säkerhet klickar du på Inställningar för webbplatsen.
  4. Klicka på Cookies.
  5. Bredvid Tillåt klickar du på Lägg till.
  6. Kopiera och klistra in "[*.]minmyndighetspost.se" och klicka på Lägg till.
  7. I Visa alla cookies och webbplatsuppgifter söker du på "minmyndighetspost och tar bort alla relaterade poster.
  8. Starta om Chrome och logga in på Min myndighetspost.

Webbläsaren Firefox

  1. Öppna inställ​ningsmenyn i Firefox.
  2. På vänstersidan väljer du Sekretess & säkerhet.
  3. Under Kakor och webbplatsdata klickar du på knappenHantera behörigheter.
  4. Kopiera och klistra in "https://minmyndighetspost.se" och klicka på Tillåt.
  5. Klicka på Spara ändringar.
  6. Klicka sedan på Hantera data.
  7. Sök på "minmyndighetspost" och välj Ta bort alla som visas.
  8. Klicka på Spara ändringaroch bekräfta i popupfönstret genom att klicka på OK.
  9. Starta om Firefox och logga in på Min myndighetspost.​

Webbläsaren Safari

  1. Öppna inställningarna för Safari genom rullgardinsmenyn i navigationslisten eller genom att skriva Cmd + , (,).'
  2. Klick​a på fliken Integritet och se till att"Cookies och webbplatsdata" är inställt på antingen "Tillåt alltid" eller "Tillåt från webbplatser jag besöker".
  3. Klicka på Hantera webbplatsdata för att se alla lokalt sparade webbplatsdata.
  4. Sök på “minmyndighetspost” och ta bort alla relaterade poster.
  5. Starta om Safari och logga sedan in på Min myndighetspost.​


Steg 3 lösningsåtgärd

"Felaktigt anrop" kan också orsakas av att ett säkerhetsprogram på din dator, ett tillägg till din webbläsare eller en anonymiseringstjänst som blockerar Javascript. För att kunna logga in och använda brevlådan behöver Javascript vara aktiverat.

Du kan därför prova att lägga till avsteg från blockeringen för "minmyndighetspost" och "funktionstjanster" i det säkerhetsprogram eller webbläsartillägg du använder.