Logotyp: Min myndighetspost

Meny

Skaffa en digital brevlåda idag så kan du nästa år få skattepengarna till påsk

Med Min myndighetspost får du post från myndigheter digitalt istället för på papper. Det är gratis och säkert till skillnad från vanlig e-post eftersom du loggar in med e-legitimation. Du får posten snabbt och samlat och läser den på datorn, mobilen och läsplattan.

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda.

Skaffa en digital brevlåda

I Min myndighetspost får du post från myndigheter, kommuner och regioner digitalt istället för på papper. Brevlådan är gratis och säker. Du loggar in med din e-legitimation, t ex BankID eller Freja eID Plus och läser din post på mobilen, datorn eller läsplattan.

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för säker digital post (Mina meddelanden).

Aktuellt

  • Under maj kommer vi lansera en ny version av Min myndighetspost. Webbplatsen kommer bland annat få ny design och struktur. Förändringarna gäller enbart den del av webbplatsen innan du loggat in. Din brevlåda kommer se ut och fungera precis som tidigare.

  • Från den 1 mars 2024 kommer det inte längre att vara möjligt att logga in med e-legitimationen TeliaId och Nordea i brevlådan Min myndighetspost.

  • Från den 1:a januari 2024 gäller en ny version av användarvillkor för Mina myndighetspost. Villkoren ersätter de publicerade användarvillkoren från den 4 april 2023.

     

    • genomgående ändring av begreppet myndigheter till offentliga aktörer
    • förtydligande att för att skaffa och logga in i brevlådan krävs e-legitimation som är granskad och godkänd enligt Tillitsramverket för Svensk e-legitimation på som lägst tillitsnivå 3
    • tillägg om att även samordningsnummer tillåts
    • förtydligande i avsnitt 5.5 om allmänna handlingar
    • tillägg i avsnitt 9 om Diggs rätt att inaktivera Brevlådan när Skatteverket efter utredning konstaterat att identiteten är falsk och avregistrerat identiteten från folkbokföringen, vid ändring av personnummer alternativt samordningsnummer
    • tilllägg i avsnitt 10 om Diggs rättighet att ta bort en påbörjad registrering om registreringen inte slutförts inom sex månader
  • Vi har blivit uppmärksammade på att vi är utsatta för nätfiske (Phising)

    Om ni fått ett mejl där ni känner att det inte känns helt rätt så kan det vara ett sådant felaktigt mejl.

    Tänk på att:

    • Om du blir uppringd och ombedd att logga in
    • Om du får ett mejl om en uppmaning att logga in genom en länk
    • Om du blir uppmanad att byta lösenord, aktivera ditt konto eller något annat i ett mejl som du själv inte bett om

    Så släng mejlet och meddela oss via funktionen ”Skicka ditt meddelande till Min myndighetspost” som du hittar här på hemsidan under menyn Kontakt och Hjälp

  • Här våra bästa tips till dig om du får problem med att öppna din PDF-bilaga:

    - Använd inte en sökmotor för att ta fram Min myndighetspost. Öppna Min myndighetpost i en webbläsare, till exempel Chrome, Edge, Firefox eller Safari.

    Om du använder iPhone/iOS

    • Markera filen genom att klicka på den tills ett nytt fönster öppnas och välj "hämta länkad fil".
    • I raden högst upp för webbadressen ser du en pil som pekar nedåt, klicka på den och välj "hämtningar"
    • Nu ska du se en sida med rubriken "hämtningar" och här hittar du dokumentet.
    • När du klickar på raden för den hämtade filen, ska den visas.

    Om du använder PC

    • Högerklicka på den bifogade filen.
    • Välj Spara som
    • Spara ner filen på din dator
    • Öppna Utforskaren på din dator
    • Klicka på Hämtade filer (ska finnas i kolumnen till vänster)
    • Sök upp den fil du nyss sparade ner och dubbelklicka för att öppna den.

Så fungerar det

Privat

För privatpersoner och för dig som har enskild firma.
Läs guide Privat Pdf, 360.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Företag

För aktie-, kommandit-, och handelsbolag och ekonomiska föreningar.
Läs guide Företag Pdf, 375.1 kB, öppnas i nytt fönster.