Logotyp: Min myndighetspost

Meny

Om Min myndighetspost

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. Min myndighetspost är en brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner ‑ inte från privat sektor ‑ samlat i din digitala brevlåda. Även företag som vill ta emot post från myndigheter digitalt väljer den här brevlådan.

Med brevlådan Min myndighetspost läser du din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen.  Min myndighetspost är säker till skillnad från vanlig e-post eftersom du läser meddelanden genom att logga in med din e‑legitimation, t ex BankID. Du kan välja att bli aviserad via e‑post och sms när du får nya meddelanden.

I brevlådan kan du också välja vilka myndigheter som får skicka meddelanden digitalt till dig och vilka personer som får ta del av de meddelanden du fått.

För att skaffa en privat brevlåda behöver du ha fyllt 18 år och ha en e-legitimation. För att skaffa brevlåda till företaget krävs organisationsnummer.

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för den myndighetsgemensamma tjänsten Mina meddelanden. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Webbplatsen

Webbstandard och tillgänglighet

Min myndighetspost använder xHTML‑transitional 1.0 och CSS 2.1 - 3.0. Du loggar in och signerar med hjälp av e‑legitimation. Eftersom samtliga e‑legitimationer i dagsläget kräver JavaScript, kan du inte använda tjänsten om JavaScript är avstängt i din webbläsare eller blockeras av din brandvägg.
Här kan du se vilka webbläsare som fungerar för minmyndighetspost.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Min myndighetspost tillåter bilagor i word-format, pdf‑format och kalenderfiler. För att öppna pdf‑filer krävs ett särskilt tilläggsprogram som du kan ladda ner gratis från internet, till exempel Adobe Reader.

Läs mer om kakor (cookies).

Värt att veta

Välj avisering så vet du när du fått post

I brevlådans inställningar väljer du att du vill bli aviserad via e‑post och sms. Då vet du direkt när ett nytt meddelande kommit till din brevlåda.

Se vilka nya meddelanden som skickas digitalt

Fler myndigheter ansluter och fler meddelanden skickas digitalt. Ett nytt meddelande kan börja skickas digitalt, utan att du blir föraviserad. Följ nya anslutningar och meddelanden på sidan Post du får digitalt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Välj vilka myndigheter som får skicka meddelanden digitalt

Du kan välja vilka myndigheter som får skicka meddelanden till din digitala brevlåda och vilka som fortfarande ska skicka papperspost.

Vidarebefordra meddelanden

Vissa meddelanden som du får digitalt kanske någon annan bör ta del av. Du kan därför vidarebefordra ett meddelande till en person som också har en brevlåda i Min myndighetspost.

Låt andra läsa alla dina meddelanden

Det är bara du som kan läsa posten i din privata digitala brevlåda. I företagets brevlåda kan behöriga firmatecknare läsa posten. Du kan ge någon annan rätt att läsa alla meddelanden i din privata brevlåda. För företag gäller att behöriga firmatecknare behöver skriva under detta enligt företagets firmateckningsregler. Det är enkelt att återkalla rätten att läsa meddelanden när det inte längre behövs.

Vill du inte längre få meddelanden digitalt?

Du kan inaktivera brevlådan om du inte längre vill få meddelanden digitalt. Brevlådan tas inte bort och du kan fortfarande gå in och läsa gamla meddelanden. Fortsättningsvis skickas myndighetspost till dig på papper.

Vill du aktivera din brevlåda registrerar du din profil igen. Då finns alla inställningar och gamla meddelanden kvar i brevlådan.

Du har ansvar för att öppna din brevlåda och läsa posten

Precis som med din papperspost är du skyldig att öppna och läsa den myndighetspost du får digitalt. Du ansvarar även för att se till att de tekniska förutsättningarna finns (internet- och mobiltjänster) för att tjänsten ska fungera. ​

Läs mer under Frågor och svar.